Op vakantie in 2024: dit zijn de trends volgens TUI

Op vakantie in 2024: dit zijn de trends volgens TUI

De trendlijstjes buitelen weer over elkaar heen deze dagen. Waar gaan we heen en hoe reizen we in 2024? TUI kijkt naar daadwerkelijke vakantieboekingen voor 2024 en vertelt je wat écht trending is op het gebied van reizen komende zomer. Behalve bestemmingen deelt TUI nog een aantal andere reistrends voor 2024 met je die zijn verzameld uit diverse TUI onderzoeken.

Onverminderde reislust
De reislust is onverminderd groot onder de Nederlanders. Het aantal geboekte zomervakanties tot nu toe, laat ten opzichte van 2023 een plus zien van 15%. De inflatie heeft bij meer dan driekwart van de ondervraagden (76%) geen invloed op de vakantieplannen voor dit jaar. En eenmaal op vakantie laat 79% het geld makkelijker rollen dan thuis. De absolute big spenders zijn de jongeren (18-29 jaar). 96% van hen geeft aan op vakantie makkelijker geld uit te geven.

Artificial Intelligence
Met de komst van onder andere ChatGPT is Artificial Intelligence voor iedereen toegankelijk geworden. AI dringt door in ieders dagelijks leven. Op de vraag of men AI/ChatGPT wel eens gebruikt voor vakantie gaf 9% aan dit wel eens te doen. Het wordt dan vooral gebruikt om praktische informatie te krijgen over een bestemming (53%) en voor tips over bezienswaardigheden, activiteiten en restaurants (44%). Het zijn de jongeren die het hoogste scoren; 14% van de 18-29 jarigen zegt AI wel eens te gebruiken voor vakantie, bij de 50-plussers is dat 10% en bij de 60-plussers 7%. Beperkte aantallen dus nog. Er valt nog wel wat af te dingen op de nauwkeurigheid en juistheid van de informatie in de AI-tools. En juist die details zijn van belang bij een reis.

Beperkte invloed extreme weersomstandigheden
Hitte, hagelbuien, overstromingen en bosbranden. In de zomer van 2023 beheersten deze extreme weersomstandigheden regelmatig het nieuws. Maar hebben ze ook effect op de vakantieplannen voor 2024? 55% van de respondenten geeft aan dat de extreme weersomstandigheden van afgelopen zomer geen enkele invloed hebben op het boeken van een vakantie. Dat blijkt ook uit de boekingscijfers. Zonbestemmingen als Spanje, Griekenland en Turkije zijn ook in 2024 onverminderd populair onder de Nederlandse vakantiegangers.

In het boekingspatroon is te zien dat in de hoogseizoenmaanden, vertrekdata in juli de voorkeur hebben en (vooralsnog) minder augustus. De voor- en naseizoenmaanden mei, juni, september en oktober krijgen meer boekingen dan de voorgaande jaren. Wie niet gebonden is aan het zomerhoogseizoen, kiest dus voor andere reisdata. Dat kan door verwachte weersomstandigheden ingegeven zijn, maar zal ook gedreven worden door het lagere prijsniveau.

Wanneer we kijken naar het totaal aantal reizen naar de ‘koelere landen’, zoals Scandinavië, IJsland, Ierland, Oostenrijk en Zwitserland, dan zien we een lichte stijging van 5%. Vergeleken met een stijging van 15% van het totaal aantal zomervakanties, kunnen we dus niet stellen dat er een omslag naar minder warme oorden is.

Vroegboeken is back
Vergeleken met de voorgaande jaren, boekt een groter aantal reizigers hun vakantie weer verder van tevoren. Was het tijdens de coronaperiode gebruikelijker om last-minute een reis te boeken, nu geeft 76% van de respondenten aan hun reis vroeg te boeken. Van deze 76% boekt 19% drie maanden van tevoren, 31% boekt meer dan drie maanden vooruit en 26% speelt helemaal op zeker en boekt meer dan zes maanden vooruit. Het type vakantie dat het verst vooruit wordt geboekt zijn rondreizen en cruises. Net als in 2023 is er een risico dat in het last-minute seizoen veel goede accommodaties en vluchten voor een groot deel volgeboekt zijn. Iets waar de consument dus rekening mee houdt en waardoor hij liever vroeg de vakantie vastlegt. Dat geldt zeker ook voor zonvakanties.

TikTok-rijen en TikTok-bestemmingen?
In 2023 waren ze er ineens; lange rijen bij eettentjes die door TikTokkers aangeprezen worden. Zijn deze TikTok-rijen een trend die we ook terugzien bij reizen? Kunnen we spreken van TikTok-bestemmingen? Ruim de helft van de ondervraagden (53%) geeft aan dat sociale media hun keuze voor de vakantiebestemming beïnvloedt. De meeste inspiratie halen ze van Facebook, gevolgd door Instagram en YouTube. Waarbij Facebook vooral goed scoort onder de 50-plussers. Instagram is veruit het populairste platform onder de jongeren (18-29 jaar). Maar ook TikTok doet het goed in die groep; 42% van hen geeft dit platform aan als inspiratiebron voor vakantiebestemmingen. Als er een bestemming is die we kunnen bestempelen als Tik-Tok bestemming, dan is het Albanië. De verrassende beelden van deze vrij onbekende bestemming gaan viraal op TikTok en zijn zeker van invloed.

Niet minder maar wel bewuster reizen
We reizen niet minder, maar vinden het wel belangrijk om dit bewuster te doen. Zowel als het gaat om het vervoer tijdens de reis als op de bestemming. Tijdens de vakantie doen we graag iets terug voor de lokale bevolking of natuur. Vooral jongeren geven aan dit belangrijk te vinden. 53% van de 18-24-jarigen vindt dit belangrijk tot heel belangrijk. Dit percentage neemt af naarmate de leeftijd stijgt. Toch geeft 38% van de 60-plussers ook nog altijd aan dit belangrijk te vinden. Denk hierbij aan het meedoen aan een beach clean-up of het maken van excursies met een duurzaam karakter, die bijdragen aan de lokale bevolking en economie.

De trein wordt steeds vaker overwogen als alternatief. De vraag naar treinreizen neemt langzaam toe, maar helaas neemt het aanbod af. Zo zijn er beperkingen in vertrek van de Eurostar naar Londen vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal vanaf mei. En naar Parijs is er beperkte beschikbaarheid en zijn er hogere prijzen door de Olympische Spelen daar deze zomer. Twee belangrijke redenen die verhinderen dat vervoer per trein groeit in 2024.

Met de trein naar de wintersport wordt meer en meer bekend onder de Nederlandse wintersporter. De TUI Ski Express rijdt deze winter voor het tweede jaar op rij naar de verschillende Oostenrijkse wintersportbestemmingen. In de maand maart gaat de trein zelfs twee keer per week rijden, zodat het ook mogelijk is om voor een korte ski-trip met de trein te reizen.

Generatiereizen
De 60-plussers hebben het goed, met voldoende middelen en tijd om te reizen. En daar laten ze hun (klein)kinderen graag van meegenieten. Het wordt al jarenlang geroepen, maar we zien die trend zich nu meer vertalen naar daadwerkelijke boekingen. Een kwart van de respondenten geeft aan dit jaar van plan te zijn een reis te maken met meerdere generaties. Bestemmingen variëren van een huis in het mediterrane zuiden tot een city-trip of verre rondreis.

Afbeelding van Igor Link via Pixabay

← Twee miljoen reizigers dupe van sluiting Eindhoven Airport Huurautotrends in 2023: een verdubbeling down under →

Dit artikel is geschreven door

Redactie Vakantienieuws
Redactie Vakantienieuws

De vaste redactie van VakantieNieuws.nl

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam