Kilometerheffing en toerisme

Vakantie 24 nov 2009
Kilometerheffing en toerisme

Dat de kilometerheffing er nu echt aan gaat komen is bijna een voldongen feit. Over ruim twee jaar zal er gefaseerd overgegaan worden op het afrekenen per kilometer in plaats van vaste tarieven op  basis van bezit (BPM en motorrijtuigenbelasting).

Impact op toerisme

Wat voor invloed zal dit hebben op het toerisme in Nederland moet zich nog uitwijzen. Stel je voor dat je met je gezin vanuit Emmen een dagje naar de Efteling wilt gaan, dan betaal je buiten de entree, versnaperingen, het asociaal hoge parkeergeld en je brandstof ook nog eens ongeveer 450 kilometer x bijvoorbeeld 10 cent voor een sterk vervuilende auto is 45 euro aan kilometerheffing. Ik kan me voorstellen dat mensen dan bewust gaan kiezen om een dagje uit wat dichter bij huis te zoeken en dat dit gezin lekker naar de dierentuin van Emmen of naar Slagharen gaat voor een dagje weg.

Bewustwording

Het bewust worden van de gevolgen van het maken van kilometers zal bij een deel van de mensen zeker invloed gaan hebben op hun keuzes. Dat is ook wat het kabinet deels voor ogen heeft. Het zou er wel voor kunnen zorgen dat de kaarten wat betreft dagje-weg bestemmingen opnieuw geschud zullen gaan worden. Een centrale ligging kan ervoor zorgen dat je nét wat interessanter bent voor de dagjesmensen dan attracties die minder centraal liggen.

Leaserijders

Ook het beleid van de werkgevers ten aanzien van het privégebruik van de auto van de zaak zou gevolgen kunnen hebben voor het binnenlands toerisme. Veel privé-kilometers met leasebak worden gemaakt onder het mom dat het de werknemer toch niets meer kost dan de vaste bijtelling per maand. Maar de invoering van de kilometerheffing zorgt ervoor dat het vooral de veelrijders zijn die meer moeten gaan betalen en die behoren vrijwel altijd tot de groep zakelijke rijders. Als een werkgever naast de ongetwijfeld stijgende zakelijke autokosten,  nog eens honderden tot duizenden euro’s extra moet gaan betalen vanwege het privégebruik van werknemers, dan is het niet onwaarschijnlijk dat er een beperkingen gaan komen in het aantal kilometers dat je privé mag rijden of dat de kilometerkosten van gereden privé-kilometers op het bordje van de werknemer komen.

Dit zou een veel  bewuster gebruik van de auto van de zaak met zich meebrengen en hoogstwaarschijnlijk ervoor zorgen dat de werknemers die gewend waren helemaal gratis naar Madurodam of Blijdorp te rijden nu ervoor kiezen om thuis te blijven of naar het bos te gaan met hun kroost.

Wonen aan de grens

Voor Nederlanders die in de grensgebieden met België of Duitsland wonen zal het ineens veel interessanter worden om de grens over te piepen. Over de kilometers in het buitenland wordt geen vergoeding gevraagd, tenzij onze buurlanden met een tolsysteem voor buitenlandse automobilisten komen. Wie in Roosendaal of Breda woont zal eerder geneigd zijn een dagje in Antwerpen te gaan winkelen in plaats van Rotterdam. Mensen uit Zuid-Limburg zullen mogelijk hun provincie alleen nog maar verlaten als het echt nodig is. De keuze tussen vliegen vanaf Schiphol (hoge kilometerheffing) of vliegen via Duitsland of Brussel wordt steeds eenvoudiger op deze manier.

Ook hier zal de kilometerheffing invloed hebben op de keuzes die de mensen maken. Wie nog meer manieren weet waarop deze nieuwe vorm van het belasten van autorijden invloed zal hebben op het toerisme mag hieronder reageren.

← Nederlanders in het buitenland Geheel verzorgd naar Malediven met Club Robinson actie →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

7 reacties

  1. Meike van Loon
    24 november 2009 om 14:22

    Ik ga toch veel liever in Antwerpen shoppen dan in Rotterdam of zo. Denk dat ik uiteindelijk een stuk beter af ben.


  2. Danny
    24 november 2009 om 14:42

    Het rekeningrijden krijgt inderdaad grote gevolgen mocht dit doorgaan. Ik vind het goed dat mensen bewust met hun auto omgaan, maar rekeningrijden zal veel te veel kosten en een hoop weerstand oproepen.

    Mijn vraag is alleen hoeveel tol bv een Italiaanse toerist betaalt? Veel mensen zullen uit Groningen via Duitsland gaan omrijden. Van Zeeland naar Limburg zal iedereen via België gaan doen.


  3. Drivers
    24 november 2009 om 17:51

    We betalen allemaal 1 veel te hoge prijs: onze persoonlijke vrijheid om anoniem te kunnen gaan en staan waar we willen. De overheid kijkt met dat kastje 24/7 over onze schouder mee: waar we rijden, wanneer, we er rijden, hoe hard we er rijden, hoe lang we ergens staan, hoe vaak per week etc. etc. Worden we wakker?


  4. Drivers
    24 november 2009 om 17:52

    De kilometerheffing gaat trouwens niet gelden voor auto’s met een buitenlands kenteken waarvan de bestuurder ook een adres in het buitenland heeft. Als ze tenminste niet grensoverschrijdend gaan samenwerken…

    Voor motoren gaat het ook (nog) niet gelden dus allemaal massaal op de motor. Moet je eens kijken wat er dan met de files gebeurt…welke files?


  5. Youri Carma
    24 november 2009 om 20:18

    Wat mensen zich niet realiseren is dat we al een kilomerheffing hebben! 60% van elke beataalde liter benzine gaat reeds naar de overheid. Dus je betaalt reeds een belasting per kilometer aan de overheid. Waarom dan toch die waanzinnige kastjes in de auto? Control freakerij is mijn vermoeden.

    Zeer verbaasd hoe de Nederlandse bevolking dit stilletjes slikt. Kom vooral niet in opstand dan kunnen we straks een chip in je stoppen zodat de totale slavernij voltooid kan worden. Wees zeer gerust ik overdrijf hier het loopt toch niet zo’n vaart ga rustig slapen “sheople”.


  6. Winterzon
    3 december 2009 om 14:15

    De gebruiker betaalt. Dat systeem is on-Nederlands, want hier zijn het altijd dezelfden die overal voor opdraaien: hardwerkende mensen uit de middenklasse. Losers en graaiers profiteren altijd en dat is nu ook zo. De graaiers omdat de echt dure auto’s een stuk goedkoper worden en de losers omdat je zo voor een paar tientjes per maand een auto voor de deur kunt hebben staan.


  7. Daphne
    2 februari 2010 om 12:25

    Ik ben momenteel bezig met mijn scriptie en deze zal gaan over de gevolgens van de kilomterheffing (ALS deze wordt doorgevoerd) op het toerisme. Mochten er mensen zijn die informatie voor mij hebben, laat dit dan asjeblieft weten, alle info is welkom. Persoonlijk hoop ik dat die kilometerheffing er nooit komt, privacy schending niet normaal vind het al erg genoeg dat iedereen binnekort met het openbaar vervoer een chippasje heeft.


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam