Booking.com probeert tussenpersonen te omzeilen

Booking.com probeert tussenpersonen te omzeilen

Populaire hotelboekingssites zoals booking.com hebben veel te danken aan tussenpersonen, de websites die binnen een partnerprogramma reclame maken voor de site booking.com. Het principe werkt heel simpel: de partner krijgt een eigen relatienummer dat verwerkt wordt in de verwijzingen (banners, links en andere advertenties) op de partner sites. In ruil voor het doorsturen van klanten ontvangt de partner een commissie over boekingen die via hun partnernummer gegenereerd worden. Voor de meeste reiswebsites vormen dergelijke affiliate-inkomsten de belangrijkste bron van inkomsten. Zonder deze inkomsten zullen veel informatieve reissites verdwijnen, omdat zonder voldoende rendement er niet meer geïnvesteerd kan worden in software, teksten en fotomateriaal.

Websites zoals booking.com zijn vooral groot geworden dankzij partners. Een geweldig systeem voor hen, omdat ze alleen betalen voor resultaat en indien er niet geboekt wordt ze gratis reclame in de vorm van branding hebben. Wat dan erg lullig is om te zien is dat een klant die door een partnersite doorgestuurd wordt naar booking.com daarna verleid wordt om een iPhone app te installeren of zich te abonneren op een nieuwsbrief via e-mail. De kans is groot dat de klant die je doorstuurt niet direct boekt, maar het in een later stadium wel doet via de nieuwsbrief waarop ze zich abonneren of via de iPhone app die ze installeren. Erg vervelend voor de partnersite die de klant gestuurd heeft, want die staat in dat geval met lege handen. De kans dat een volgende hotelboeking via een partner geschiedt wordt hiermee ook aanzienlijk verkleind.

Natuurlijk hebben sites als booking.com het recht om alle mogelijke middelen in te zetten om omzet te genereren. Maar om zo schaamteloos een potentiële klant die via een partner komt te verleiden om rechtstreeks te boeken is beneden alle peil. Kijk maar naar onderstaand welkomstscherm van booking.com dat je te zien krijgt als je doorgestuurd wordt via een partnersite en oordeel zelf:

← KLM naar Dominicaanse Republiek Schiphol opent nieuwe bagagehal →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam