Koerswijziging vakantiesites

Overig 14 jan 2010
Koerswijziging vakantiesites

De afgelopen jaren is het aantal websites over allerlei bestemmingen flink toegenomen. Je zou denken dat het steeds eenvoudiger wordt om informatie te vinden over jouw favoriete vakantiebestemming. Het tegendeel is echter waar. Allereerst omdat grote commerciële clubs steeds meer de zoekresultaten in zoekgigant Google lijken te domineren. Als je zoekt op vakantiebestemmingen dan kom je in de top 50 van zoekresultaten vooral sites tegen van touroperators, boekingssites of sites die zich volledig richten op het doorsturen van bezoek op basis van betaalde advertenties. Het aantal sites waarop kwalitatief goede informatie gegeven wordt en dat ook goed vindbaar is in Google neemt daardoor steeds meer af.

Een trend die je ook steeds meer ziet is dat websites waarop bezoekers altijd veel goede informatie konden vinden de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging hebben ondergaan. Door toenemende concurrentie en vermoedelijk tegenvallende resultaten gooien een aantal grotere sites het ineens over een totaal andere boeg. Waar commerciële uitingen vroeger een beperkt onderdeel waren van de totale inhoud op deze websites, zijn ze nu volledig of voor een veel groter deel omgeturnd tot vakantiesite. Het doel is niet meer om de mensen van informatie te voorzien, maar om zo veel mogelijk vakanties direct of indirect te verkopen.

Jammer dat hiermee goede bronnen van informatie verdwijnen. Geld verdienen wordt steeds moeilijker voor bedrijven die zelf niets verkopen maar als tussenpersoon fungeren. De opgebouwde bezoekersschare en posities in Google worden voortaan gebruikt om hetzelfde te doen dan wat er al velen jarenlang doen. Sites als Spanje.nl en Kreta.nl teren nu nog op de vele links die ze hebben naar hun sites toe en de google-posities die ze als gevolg van de vele links, de inmiddels op de achtergrond verdwenen info en de domeinnaam hadden. Webmasters die in de gaten hebben dat ze naar een inmiddels commerciële partij linken zullen vrij gemakkelijk geneigd zijn de link te verwijderen. De site waarnaar ze linken heeft geen toegevoegde waarde meer, dus waarom gratis laten staan?

Sommige sites zijn ineens veel commerciëler, maar bieden nog wel informatie. Een goed voorbeeld hiervan is de Griekse Gids, waar de commercie steeds meer de overhand krijgt sinds de nieuwe lay-out die zo’n anderhalf jaar geleden is geïntroduceerd. Een concurrerende site als Griekenland.net is dan een verademing om te zien. Naast wat bescheiden banners zie je hier vooral veel relevante informatie over Griekenland. Op de langere termijn voorspel ik voor dergelijke sites meer toekomst, vooral omdat de concurrentie te gretig wordt.

Ik voorspel in de toekomst meer van dit soort koerswijzigingen. Het is dringen aan de top en de consument lijkt nog niet zo gretig te zijn om vakanties te boeken.

← Trans-Siberische treinrit op Google Maps Gratis publiciteit voor KLM →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam