KLM gaat zwangere vrouwen weigeren

KLM gaat zwangere vrouwen weigeren

Gisteren kwamen verschillende media met het bericht dat KLM dikke mensen gaat weigeren aan boord van hun vliegtuigen als ze geen tweede stoel erbij gekocht hebben.  Deze maatregel zou per 1 april 2010 ingaan als we dit nieuws mogen geloven. Iedereen die niet tussen twee armleuningen past moet een extra vliegticket kopen. Men kijkt dan of de armleuningen vrij omhoog en omlaag kunnen bewegen als de betreffende passagier erin zit. Ik zie echter een aantal haken en ogen aan deze maatregel.

Zwangere vrouwen

Stel je eens voor: je boekt een vliegticket naar Aruba met vertrek ergens eind juni dit jaar. Over enkele weken kom je er ineens achter dat je zwanger bent. De kans is redelijk dat op het moment dat je naar Aruba gaat je wél mag vliegen omdat de vervoersregels van de KLM stellen dat je bij zoveel weken zwanger gewoon mag vliegen. Door de zwangerschap ben je echter wat gegroeid in de breedte en voldoe je ineens niet meer aan de eis met betrekking van je lichaamsomtrek en de breedte van de stoel. Als KLM hun regeltjes netjes toepast zouden ze je dan als zwangere vrouw moeten weigeren. Ik zie het drama al helemaal voor me. Het verliefde stel meldt zich op Schiphol om te boarden voor hun laatste reis zonder kinderen. Ze hebben flink in de buidel getast om nog één keertje samen op een droomvakantie te beleven. Dan krijgen ze te horen dat de vrouw geweigerd wordt op basis van haar omvang. Ik zie de rellen al voor me, zeker als de omstanders zich ermee gaan bemoeien die uiteraard sympathie zullen tonen voor het jonge stel.

Onderscheid maken tussen zwangere vrouwen en dikkerds?

Wat de mensen van KLM zouden kunnen doen is onderscheid maken tussen vrouwen in blijde verwachting en mensen die naar de mening van de luchtvaartmaatschappij te dik zijn. Dat betekent dat feitelijk dat er onderscheid gemaakt gaat worden in de reden dat je omvang niet voldoet aan de KLM-normen. In dat geval gaat het naar discriminatie ruiken en is de KLM nog verder van huis. Wat als een zwangere vrouw zich meldt aan de gate en het personeel gelooft niet dat ze zwanger is? Moet ze dat dan bewijzen? Kan de KLM een bewijs van zwangerschap eisen? En wat als vrouwen niet zwanger zijn maar zeggen dat wel te zijn? Je kunt dan al stellen dat vrouwen in het voordeel zijn van mannen en dat mannen dus eigenlijk benadeeld worden omdat ze zich geen zwangerschap kunnen voorwenden.

Breedte van de stoel

Nog een leuke is dat de breedte van de stoelen aan boord van de KLM-kisten niet altijd hetzelfde is. De minimale breedte is momenteel 43 centimeter voor zober ik terug kan vinden, wat voor een redelijk aantal Nederlanders al aan de krappe kant is. Wat als de KLM beslist om op een route ineens smallere stoelen in te zetten? Gaat men dan ineens tientallen procenten van hun passagiers weigeren? Dé manier om extra geld te verdienen is om alle stoelen op smurfformaat aan te passen. Met een breedte van 10 centimeter kun je aan een gemiddelde passagier 4 tot 5 ticket slijten of ze anders weigeren. Toch gemakkelijk verdiend geld.

Imago

Buiten de vraag of ze ermee weg kunnen komen om iedereen met een bepaalde omvang te weigeren of 75% extra te laten betalen lijkt dit ook niet goed voor je imago. Zwangere vrouwen, mensen met brede heupen, het olympisch team van judoka’s, mensen die wel breed zijn maar niet zwaar en mensen die echt te dik zijn…. ik vraag me af of ze onderscheid gaan maken en of dat juridisch mag. Ik zie de eerste processen er al aan komen.

Andere oplossing

In plaats van de mensen als vee te vervoeren zouden de luchtvaartmaatschappijen inclusief de KLM misschien er voor moeten kiezen om eens fatsoenlijke afmetingen te hanteren waar 99,9% van de passagiers zich prettig bij voelt. Wedden dat een groot deel van de passagiers dan een meerprijs van tien tot twintig procent best wil betalen. Want dat zijn de bedragen waarover je praat. Je populariteit zal snel stijgen en ruime zitplaatsen zal resulteren in een uitstekend imago, want je kunt je hiermee onderscheiden van de rest.

← Caribische cruises blijven aanmeren op Haïti British Airways aangeklaagd voor seksuele discriminatie →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

3 reacties

  1. R. Brekelmans
    20 januari 2010 om 13:24

    Ach, onzin. Een zwangere vrouw past gemakkelijk in zo’n stoel. En alleen hoog-hoog zwangere vrouwen zouden er misschien een beetje moeite mee hebben. Maar wie boekt er nu een urenlange vlucht als ze op het punt staat te knappen? Nee, ik vind het een onlogische vergelijking.

    Ik snap de bezwaren, maar ik vind het in principe een logische maatregel. Ik moet ook extra betalen als mijn koffer te zwaar is, maar een passagier die het driedubbele van mij weegt mag wel gewoon mee zonder extra kosten en puilt nog eens in mijn stoel uit.


  2. Fok Mi Heart
    20 januari 2010 om 13:31

    @ R Brekelmans

    Het gaat niet om gewicht maar omvang.

    Wat als je tussen twee bodybuilders in zit die 80 kilo wegen, een normale heupomvang hebben maar in de schouders wel flink breed zijn? Dan zit jij nog meer klem dan tussen twee mollige mensen.


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam