Hybride vliegtuigen

Vliegen 04 jul 2011
Hybride vliegtuigen

De autoindustrie heeft diverse hybride technieken inmiddels succesvol toegepast in productieauto’s. Zelfs luxe merken als BMW, Audi, Lexus en Mercedes komen met steeds zuinigere auto’s. De vraag is wanneer soortgelijke initiatieven toegepast gaan worden in vliegtuigen. Is het überhaupt mogelijk om vliegtuigen deels op regeneratie van energie te laten vliegen? Zijn er andere mogelijkheden om vliegtuigen een flink stuk zuiniger te laten zijn? Ik denk dat als de vliegtuigindustrie niet snel met het toepassen van technieken om de consumptie van kerosine flink te beperken, de luchtvaart over enkele decennia flink in de problemen kan komen. Vliegen met vliegtuigen die dan twintig jaar oud zijn, is te duur vanwege de waarschijnlijk dan hoog opgelopen brandstofkosten. De kans dat kerosine over pakweg twintig jaar een stuk duurder is dan nu, is vrij groot. Als er tot dat moment gewacht wordt met het leveren van zuinige vliegtuigen, dan wordt het knap lastig voor luchtvaartmaatschappijen die geen of weinig budget hebben voor nieuwe toestellen om het hoofd boven water te houden. Concurrerende vliegtarieven zijn dan bijna onmogelijk en de passagier is uiteindelijk de dupe. Vliegen naar Kreta, Barcelona of Amerika gaat dan weer iets voor de elite worden en de meerderheid van de Nederlandse toeristen zullen niet verder meer komen dan Zeeland, de Ardennen of Frankrijk.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM gaat vanaf dit jaar wel deels op biobrandstof vliegen op de route Amsterdam-Parijs, maar vooralsnog klinkt dit groener dan dat het is. Allereerst wordt het afgedankt frietvet gemengd met minimaal de helft kerosine. Bijkomend probleem is dat toepassing op grote schaal niet mogelijk is omdat er simpelweg te weinig afgedankt frituurvet zal zijn. Biobrandstof wordt pas interessant als het speciaal aanmaken van biologische brandstof commercieel interessanter is dan het kopen van kerosine. Komen we aan bij het volgende probleem en dat is dat we nu al landbouwgrond op aarde tekort komen om voor de hele wereldbevolking voedsel te verbouwen. Moeten er nog meer regenwouden gekapt worden om de vliegtuigen milieuvriendelijk te laten vliegen? Lijkt me niet het gewenste effect.

← Bom aan boord? Misleidende vliegticket prijzen, het einde in zicht? →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam