Vakantie met vertrouwde merken

Vakantie 27 jan 2015
Vakantie met vertrouwde merken

De reisbranche is de afgelopen jaren flink veranderd. Het internet heeft voor een hoop nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo kun je nu eenvoudig zelf vluchten en accommodaties boeken, kun je virtueel alvast door je vakantiebestemming lopen dankzij google streetview, is het doodeenvoudig om alvast kaartjes voor belangrijke attracties en bezienswaardigheden te boeken en kun je lezen wat voor ervaringen anderen hebben met jouw toekomstige vakantiebestemming.

Voor de oude touroperators betekende de snelle opkomst van het internet in eerste instantie nieuwe concurrentie. Pas in een later stadium zijn de ‘oude jongens’ gestart met het optimaal gebruikmaken van het internet als verkoopkanaal, informatiemogelijkheid en als communicatiekanaal. Op dat moment waren er al een aantal nieuwe merken gekomen die een redelijk stuk van de markt ingepikt hadden. Vijftien jaar geleden had nog niemand gehoord van Airbnb, Booking.com, Skyscanner of Sunweb. Deze nieuwe merken hebben hun plaatsje veroverd in de nieuwe reiswereld.

Toch zie je dat oude vertrouwde merken het nog steeds goed doen in de huidige markt. Grote merken zoals Neckermann, Arke en Vrij Uit zijn overeind gebleven in de vloedgolf die de traditionele spelers weg leek te vagen. Waar jongeren vooral op zoek blijven naar de beste prijzen, daar zie je dat de oudere generaties vaak eieren voor hun geld kiezen en daarom terugvallen op oude vertrouwde merken. Ze gaan liever op vakantie met Neckermann dan dat ze voor een soortgelijke vakantie naar een minder bekend merk gaan. En geef ze eens ongelijk? Waarschijnlijk hebben ze al tientallen vakanties gevierd met Neckermann, Arke of Oad. Nou lijkt Oad een ongelukkige keuze in dit verhaal, maar is dat niet. Bij faillissement dat Oad trof vraag ik me echt af wat de rol van de bank is geweest. De geruchten dat Oad bewust om zeep geholpen is komen niet voor niets steeds vaker naar boven, lijkt mij.

Als ik eerlijk ben dan zal bij mij reputatie en stabiliteit ook de doorslag kunnen geven bij de keuze van waar ik een vakantie boek. Feit is dat de kans dat een Arke of Neckermann omvalt vele malen kleiner is dan dat dat bij een kleinere organisatie gebeurt.

← Bijna 110.000 Nederlanders op cruisevakantie in 2014 Meer Nederlanders naar Tsjechië →

Dit artikel is geschreven door

Patrick van Zundert
Patrick van Zundert

Halverwege de jaren negentig ben ik begonnen met intensief reizen. Eerst als zakenreiziger, later steeds meer met het doel om over reizen op internet te publiceren. Deze uit de hand gelopen hobby heeft ervoor gezorgd dat ik een redelijk deel van het jaar op pad ben. Inmiddels heb ik ongeveer zestig landen bezocht en schrijf ik op verschillende reis- en bestemmingsgerelateerde websites zoals VakantieNieuws.nl

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam