Problemen bij motoren van A380 Qantas

Problemen bij motoren van A380 Qantas

Technici van de Australische luchtvaartonderneming Qantas hebben olieproblemen geconstateerd bij drie motoren van A380-passagiersvliegtuigen. Alan Joyce, bestuursvoorzitter van Qantas, heeft dit maandag in de Australische media gebracht. De oorzaak van het probleem is nog onbekend.

Noodlanding Airbus

Donderdag moest een Airbus van Qantas een noodlanding maken in Singapore vanwege motorproblemen. Het vliegtuig was net vertrokken voor een vlucht richting Sydney toen een van de vier Rolls Royce-motoren explodeerde. Bewoners van het Indonesische eiland Batam zagen zelfs dat er brokstukken van de A380 uit de lucht vielen.

De A380 is het grootste en nieuwste passagiersvliegtuig ter wereld. Lufthansa en Singapore Airlines, de enige andere maatschappijen die met A380’s met dezelfde Trent 900-motoren van Rolls Royce vliegen, hebben hun toestellen vorige week ook aan de grond gehouden. Na inspectie zijn de vliegtuigen weer de lucht ingestuurd.

Missing link

Onderzoekers van het ATSB (Australian Transport Safety Bureau) zoeken naar een metalen onderdeel uit een van de motoren, dat na de noodlanding ontbrak. Het kan de mogelijke problemen van het vliegtuig verklaren. Een aantal brokstukken is reeds verzameld door de Indonesische autoriteiten.

De vliegmaatschappij besloot na het incident om de zes Airbus vliegtuigen aan de grond te houden, om de motoren te controleren. “Het kan waarschijnlijk enkele dagen duren voordat de problemen zijn opgelost. Er werd olie gevonden op plaatsen waar die zou moeten ontbreken”, aldus Joyce.

Vliegmaatschappij Qantas

De Australische vliegmaatschappij Qantas bestaat inmiddels negentig jaar en heeft een goede reputatie op het gebied van veiligheid. Nog nooit is een passagier of bemanningslid van een van de Qantas-vlucht omgekomen door een ongeval.

Het incident kreeg vrijdag een vervolg, toen een Boeing 747 van Qantas, eveneens onderweg van Singapore naar Sydney, te maken kreeg met uitval van een Rolls Royce-motor. Dit toestel moest ook een noodlanding maken op Singapore.

← Nieuwe uitbarsting Merapi eist wederom slachtoffers Bier en wijn bij Starbucks →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

5 reacties

  1. Tjin Pang Lo
    9 november 2010 om 10:28

    Had gisteren al voor mezelf besloten de A380 voorlopig te mijden


  2. Berty
    9 november 2010 om 15:33

    Kom op zeg zo’n vliegtuig kan op drie desnoods twee motoren vliegen. Paniek om niets. Ja, het blijft mechanisch net zoals je auto. Als je kijkt hoeveel auto’s er steeds worden teruggeroepen, lijkt me dat een groter risico.


  3. Benieuwd
    9 november 2010 om 15:37

    Als ik dit zo lees vraag ik me het opnieuw af he. Is het niet zo dat je nieuw ingebruik genomen vliegtuigen voor de eerste twee jaar gewoon moet mijden? Vaak is er altijd wel wat met nieuwe vliegtuigen. Opzich begrijpelijk dat die ‘kwaaltjes’ er zijn want het echte vliegen kun je niet nabootsen maar toch. Als de controles van een dusdanig goed niveau zijn mogen zulke dingen toch niet gebeuren? Iemand die deze vraag kan beantwoorden met cijfers en feiten? Of zit ik nu helemaal verkeerd?


  4. Michel
    10 november 2010 om 00:38

    Waar maken jullie je druk om, hij vliegt toch niet in Europa.


  5. Tjin Pang Lo
    10 november 2010 om 15:06

    Michel, besef je dat ook Nederlanders wel eens vluchten buiten Europa maken?


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam