Nederlanders betalen graag te veel

Vakantie 18 sep 2010
Nederlanders betalen graag te veel

Veel Nederlanders lijken geregeld ‘voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten’ en vooral erg goed ‘op de kleintjes te letten’. Typische voorbeelden van Nederlandse zuinigheid zijn het gebruik van nachtstroom voor de wasmachine en het afwassen en hergebruiken van plastic wegwerpservies. Toch blijken Nederlanders niet altijd even prijsbewust, vooral niet als het gaat om het boeken van vakanties of reizen. ebookers.nl bestudeerde de psyche van zuinige Hollanders op het gebied van online boekingen. Het blijkt dat Nederlanders vaak het gevoel hebben dat zij teveel betalen, maar dat weerhoudt hen niet van een aankoop. Hoe kan dat?

In de afgelopen maanden volgde de boekingssite ebookers.nl nauwgezet vele internetfora en online discussies over de reiswereld. Zeer vaak gingen de discussies over de kosten van een ticket of complete vakantie. Veel mensen hebben het gevoel dat zij teveel betalen of dat zij de reis ergens anders goedkoper zouden kunnen krijgen, toch boeken mensen steeds massaler via boekingsites en nemen in hun ogen genoegen met minder dan de beste deal. ebookers.nl keek samen met psycholoog Aart van Hecke van het HR-adviesbureau Vidacto naar dit fenomeen. Van Hecke heeft de volgende mogelijke verklaring voor het on-Nederlandse gedrag: ‘Bijna alle beslissingen nemen mensen via één en hetzelfde rationele beslissingsproces. Daarbij is winst maximalisatie het doel, bijvoorbeeld door de beste prijs – kwaliteitsverhouding. Bij vakanties of reizen speelt emotie een veel grotere en beslissende rol, mensen wijken duidelijk van het normale beslissingsproces af, zij gaan met vakantie om een goed gevoel te krijgen. Ellenlange prijsvergelijkingen en speurtochten langs talloze sites dragen niet bij aan hun vakantieplezier.’ Verder blijken weinig mensen het inzicht te hebben om het gehele boekingsproces echt te doorzien. Zij kampen met een overload aan informatie, er zijn simpelweg zoveel aanbieders dat het lastig is om een keuze te maken welke site op welk moment het beste aanbod heeft.

Ebookers.nl concludeert uit de verzamelde informatie dat consumenten in Nederland alleen geholpen zijn door een transparanter boekingsproces, zodat zij verschillende aanbieders eenvoudig en eerlijk met elkaar kunnen vergelijken.

← Sudtours komt met vroegboekbrochure Gratis naar Dubai →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam