Klacht over je vakantie? maak er werk van!

Handige tips 13 apr 2010
Klacht over je vakantie? maak er werk van!

Bij de Geschillencommissie Reizen zijn er vorig jaar 1.000 klachten ingediend door vakantiegangers. In 2008 kwamen er 1.500 klachten binnen en in 2004 waren het er zelfs 3.000. Het aantal klachten is dus fors gedaald. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Geschillencommissie Consumentenzaken.

Schadevergoeding gemiddeld 736 euro

In 2009 deed de commissie 577 uitspraken. De klager kreeg in 244 gevallen gelijk en in 44 zaken vond de commissie de klacht gedeeltelijk gegrond. In bijna elk van deze gevallen kende de commissie een schadevergoeding toe. De klagers ontvingen gemiddeld 736 euro, wat neerkomt op 21% van de reissom.

Meeste klachten over Turkije

De meeste klachten gingen over reizen naar Turkije (15 procent) en Spanje (11 procent). Circa vier op de tien klachten gingen over de kwaliteit van de accommodatie. Een derde over het vervoer.

Werkwijze Geschillencommissie Reizen

Je kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen als de ondernemer ANVR-lid is of bij de Geschillencommissie is geregistreerd. Dit kun je nakijken in het bedrijvenregister van de Geschillencommissie. Hulp van een advocaat is dus niet nodig.

Als eerste vul je een vragenformulier in en betaal je de Geschillencommissie klachtengeld. De hoogte van het klachtengeld is als volgt:

  • €   50,- bij een reissom tot € 500,-
  • €   75,- bij een reissom van € 500,– tot € 1.500,-
  • € 100,- bij een reissom vanaf € 1.500,-

De ondernemer wordt vervolgens om een reactie gevraagd over de ingediende klacht. De Geschillencommissie kan besluiten een onafhankelijke deskundig rapport op te laten maken. Beide partijen worden daarna uitgenodigd voor een zitting om een mondelinge toelichting te geven. Binnen vier tot zes weken na de zitting volgt er een uitspraak. Indien je in het gelijk gesteld wordt moet de ondernemer het klachtengeld (deels) vergoeden.

Eerst zelf proberen tot een oplossing te komen

Voordat je een klacht indient bij de Geschillencommissie Reizen is het wel van belang dat je eerst zelf geprobeerd hebt om met de ondernemer tot een oplossing te komen. Heb je een klacht over je reis, stap dan niet direct naar de Geschillencommissie. Pleeg eerst een telefoontje en als dat niet werkt schrijf je een brief. Een klacht moet altijd één maand na de terugkomstdatum ingediend zijn bij de ondernemer. Wordt de klacht niet opgelost, dan moet je binnen drie maanden na datum van terugkomst het geschil aan de Commissie voorleggen.

← Vermijd Johannesburg tijdens WK voetbal Extra geheugenkaarten →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

3 reacties

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam