Commerciële klachtbureaus stimuleren claimcultuur

Overig 11 jun 2010
Commerciële klachtbureaus stimuleren claimcultuur

Reisbrancheorganisatie ANVR benadrukt dat reizigers met hun klachten over de vakantie bij de Geschillencommissie Reizen terecht kunnen, in plaats van commerciële klachtbureaus.

Aantal commerciële klachtbureaus groeit

Er duiken steeds meer website op waar een betaling wordt gevraagd om reizigers te helpen met klachten over hun vakantie. De ANVR geeft aan dat de consument gewoon bij de Geschillencommissie Reizen terecht kan (mits de reisorganisatie bij de ANVR is aangesloten). Hier kun je zonder omslachtige procedures terecht als je er met de reisonderneming niet uit komt.

Onduidelijkheid

Volgens Frank Oostdam, directeur ANVR, stimuleren de commerciële klachtenbedrijven een claimcultuur om er zelf beter van te worden. De consument dient een starttarief te betalen, zonder dat hij nog exact weet welke acties er ondernomen zullen worden. Tevens weet je dan nog niet welke termijnen er gehanteerd worden en of er überhaupt wel kans van slagen is. De Geschillencommissie Reizen is hier wel transparant in.

Touroperator en klanten proberen samen tot oplossing te komen

Het aantal klachten bij Geschillencommissie Reizen is in de afgelopen jaren flink afgenomen. De ANVR stimuleert touroperators bovendien om klachten te voorkomen. Mochten er toch klachten zijn, moet men eerst proberen dit samen met de klant op te lossen. Als er dan nog problemen zijn, kan met naar de Geschillencommissie Reizen stappen.

Werkwijze Geschillencommissie Reizen

In het bedrijvenregister van de Geschillencommissie Reizen kun je zien of de reisorganisatie hier is aangesloten. Tevens kun je het uitsprakenregister raadplegen om te zien of er al eerder uitspraak is gedaan in een vergelijkbare zaak.

Mocht je vervolgens een klacht in willen dienen, dan vul je eerst het vragenformulier in en betaal je klachtengeld aan de Geschillencommissie.

  • €   50,- bij een reissom tot € 500,-
  • €   75,- bij een reissom van € 500,– tot € 1.500,-
  • € 100,- bij een reissom vanaf € 1.500,-

Er wordt dan een reactie van de reisorganisatie gevraagd. Beide partijen worden daarna uitgenodigd voor een zitting en kunnen een mondelinge toelichting geven. Vier tot zes weken hierna volgt de uitspraak. Als je in het gelijk gesteld wordt, betaalt de reisorganisatie het betaalde klachtengeld (deels) terug.

← Zomersolden België van start Bavaria babes als geheim wapen naar Zuid-Afrika →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Een reactie

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam